در این مقاله از صافکاری قدیریان میخواهیم شما را با انواع روش های صافکاری آشنا کنیم. صافکاری خودرو یکی از مهمترین مراحل در ترمیم فرورفتگی بدنه خودرو و بهبود ظاهر خودرو است. تصادفات، افتادن اشیاء روی ماشین، برخورد ماشین با موانع ثابت و یک هزارو و یک علت دیگر آسیب دیدگی ماشین که ظاهر خودرو را خراب می کند. در اینجا قصد داریم در مورد روش رفع و ترمیم آنها صحبت کنیم که چگونه میتوانیم خودرو را دوباره به روز اول برگردانیم و روش های مختلف صافکاری، مراکز خدماتی، انواع روش های صافکاری و رفع فرورفتگی از قسمت های مختلف بدنه خودرو مانند گلگیر، کاپوت، درب، رکاب، سقف و موارد دیگر را بررسی کنیم. برای صافکاری در تهران همراه ما باشید.

صافکاری چیست؟

اتفاقات عمدی و غیرعمدی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد فرورفتگی و آسیب به بدنه خودرو می شود. صافکاری فرآیند بازیابی و رفع فرورفتگی های روی در، کاپوت، گلگیر، سقف، پدال ها و سایر قسمت های بدنه خودرو است که در تصادفات و برخورد اجسام سفت و سخت ایجاد می شود.

انواع روش های صافکاری خودرو

روش های صافکاری خودرو نیز مانند سایر خدمات مرتبط با خودرو روز به روز تغییر کرده و مدرن تر می شوند. دستگاه ها و روش های جدیدی معرفی شده است که انجام سرویس را برای صافکاری آسیب های بدنه و ظاهر خودرو آسان و سریع کرده است. در ادامه به برخی از انواع روش های صافکاری می پردازیم:

صافکاری بدون رنگ

شاید مهم ترین دغدغه ای که همه افراد بعد از آسیب دیدگی خودرو دارند این باشد که میزان آسیب دیدگی و فرورفتگی آن به حدی نباشد که تعمیرکار بتواند بدون رنگ یا رنگ آمیزی آن را تعمیر و صافکاری کند. بنابراین، اولین گزینه برای هر کسی که به علت تصادف فرورفتگی بدنه خودرو را تعمیر کند، مراجعه به مکانیک آموزش دیده است که توانایی صافکاری بدون رنگ خودرو را دارد. در قسمت زیر چند روش صافکاری بدون رنگ وجود دارد:

صافکاری pdr

صافکاری PDR روشی جدید و پیشرفته برای ترمیم خط و خش و صافکاری بدنه خودرو بدون رنگ است که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. در این روش از ابزارهای دستی و دستگاه های مخصوص برای صافکاری فرورفتگی های بدنه خودرو بدون نیاز به رنگ آمیزی مجدد استفاده می شود.

صافکاری لیزری

صافکاری لیزری روشی جدید و پیشرفته در تعمیر بدنه خودرو می باشد که با استفاده از اشعه لیزر گرما و تغییرشکل ورق فلزی را انجام می دهد. صافکاری لیزری خودرو روش نسبتا جدیدی است که هنوز در حال توسعه است. با این حال، این روش به سرعت در حال محبوب شدن است و به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی صافکاری مورد توجه قرار می گیرد.

صافکاری با دستگاه مکش

در صافکاری با دستگاه مکش ابتدا یک دستگاه مکش مخصوص به قسمت آسیب دیده بدنه خودرو متصل می شود. سپس با استفاده از ابزار دستی فشار مکش دستگاه مکش تنظیم می شود. این امر باعث می شود که ورق فلزی به سمت دستگاه مکش کشیده شده و فرورفتگی آن از بین برود.

صافکاری مغناطیسی

صافکاری مغناطیسی در صنعت خودروسازی یکی از تکنیک های پیشرفته برای بهبود ظاهر و کیفیت خودروها می باشد. این روش با استفاده از مغناطیس قوی، ذرات فلزی و سایر ذرات سطحی را از سطوح خودرو جدا می کند. این روش برای تعمیر بدنه خودروهای با بدنه آلومینیومی و کامپوزیت نیز مناسب است.

صافکاری با چسب حرارتی

در صافکاری چسب حرارتی ابتدا یک چسب حرارتی مخصوص به قسمت آسیب دیده بدنه خودرو زده می شود. سپس این چسب با استفاده از دستگاه حرارتی ذوب می شود. این امر باعث می شود که چسب به ورق فلزی بچسبد و سپس صافکار با کشیدن و ایجاد فشار برای از بین بردن فرورفتگی های بدنه خودرو عمل می کند. این روش بیشتر برای فرورفتگی های کوچک مناسب است.

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی روشی قدیمی و پرطرفدار برای تعمیر بدنه خودرو است که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از ابزارهای دستی و مکانیکی برای صافکاری فرورفتگی های خودرو استفاده می شود.

صافکاری سنتی برای انواع آسیب های بدنه خودرو از جمله فرورفتگی های کم عمق و کوچک، ترک ها و سوراخ ها قابل استفاده است. اما این روش برای ترمیم آسیب های عمیق و بزرگ چندان مناسب نیست و در بسیاری از موارد صافکاری با رنگ انجام می شود.

صافکاری با رنگ سنتی: روش سنتی اغلب زمانی استفاده می شود که امکان استفاده از روش های بدون رنگ آمیزی وجود نداشته باشد و آسیب عمیق باشد و گاهاً قبل از صافکاری رنگ خودرو پاک شده باشد. در این مواقع نمی توان ریزش رنگ را نادیده گرفت. شاسی کشی، جوشکاری، پانچ، سمباده کاری، رنگ آمیزی از مواردی است که در این روش استفاده می شود.

صافکاری سنتی بیرنگ: گاهی بر اثر تصادف و ضربه نه چندان قوی گوشه ای از بدنه خودرو کمی فرورفته می شود. حجم حفره آنقدر زیاد نیست که نیاز به صافکاری PDR یا استفاده از دستگاه های بی رنگ باشد. در این مواقع اساساً از صافکاری سنتی بدون رنگ استفاده و با روش های جدید pdr قسمت فرورفته را از بین می برد و با روش های سنتی بدون از بین رفتن رنگ آن را ترمیم می کند.

نحوه انجام صافکاری قسمت های مختلف

در هنگام تصادف یا برخورد با خودرو، برخی از قطعات بیشتر مستعد ساییدگی و خرابی هستند. در زیر به برخی از این موارد با توضیح مختصر اشاره شده است:

صافکاری کاپوت

کاپوت در واقع بزرگترین بخش ظاهر خودرو است. هر گونه ایراد در کاپوت واقعاً ظاهر خودرو را زشت می کند و این امر باعث می شود هدف گیری و رفع آسیب های وارد شده به کاپوت اهمیت بیشتری پیدا کند. صافکاری کاپوت را می توان با استفاده از روش های سنتی یا مدرن انجام داد. روش های سنتی صافکاری هود شامل استفاده از ابزارهای دستی و مکانیکی مانند چکش، انبردست و دستگاه های صافکاری می باشد. روش های مدرن صافکاری کاپوت شامل استفاده از ابزار دستی و دستگاه های خاص مانند دستگاه PDR می باشد.

صافکاری گلگیر

این روش یکی از رایج ترین انواع صافکاری گلگیرها است. گلگیرها از جمله قسمت هایی از بدنه خودرو هستند که بیشتر در معرض آسیب هستند. آسیب به گلگیرها می تواند به دلایل مختلفی مانند تصادف، برخورد با موانع و پرتاب سنگ ایجاد شود. در حین صافکاری نیازی به جدا شدن گلگیر از بدنه خودرو نیست و یک صافکار ماهر به راحتی می تواند آن را بدون فرورفتگی و رنگ تعمیر کند.

صافکاری درب خودرو

یکی از قطعات خودرو که در تصادفات و برخورد خودرو با موانع بسیار مستعد آسیب است، درب خودرو است. برای صافکاری درب خودرو می توانید به صافکاری قدیریان مراجعه کنید.

صافکاری پدال ها

پدال شاید یکی از بی اهمیت ترین قسمت های خودرو باشد که در هنگام صافکاری اهمیت می یابد. بسیاری از ما باید بدانیم که این قسمت در هنگام ضربه خراب میشود. اکثر اوقات وقتی دور میدان می چرخید یا ناگهان دور میزنید، پدال ما صدا میدهد. پیدا کردن یک صافکار که بتواند این مشکل را برطرف کند بسیار دشوار میباشد.

صافکاری سقف

در تصادفات نسبتاً آرام، آسیب به سقف خودرو نادر است. مواردی که باعث می شود این قطعه قور شود ناشی از تصادفات شدید، انحراف به چپ و افتادن اشیاء از بالا روی ماشین با کمی بدشانسی است. با توجه به عرض وسیع سقف، باید به دنبال یک فرد متخصص باشید.

صافکاری ستون 

صافکاری ستون یکی از ظریف ترین انواع صافکاری بدنه خودرو است. ستون ها از جمله قطعات مهم بدنه خودرو هستند که نقش مهمی در ایمنی خودرو دارند. آسیب گلوله می تواند یکی از دلایل مختلفی باشد که شما عزیزان مجبور به صافکاری می شوید، دلایل دیگر مانند تصادف، برخورد با موانع و چپ کردگی ایجاد می شود.ستون ها مانند یک ساختمان مسکونی نقش اصلی را در ایمنی خودروها ایفا می کنند و این بدان معناست که هرگونه سهل انگاری در تعمیر و روان سازی ستون می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

صافکاری سپر  

همانطور که از نامش پیداست سپر قسمت اصلی خودرو است که مستقیما با موانع در تماس است. در هنگام تصادف از جلو بدون شک سپر خودرو زودتر از سایر قطعات شکسته، آسیب دیده و از بین می رود. در بسیاری از موارد روکش از فولاد ساخته می شود که قابل صافکاری نیست و پس از خرابی نیاز به تعویض دارد.

حال که با انواع روش های صافکاری آشنا شدید میتوانید به وب سایت صافکاری قدیریان مراجعه کنید و درباره خدمات مهم ما اطلاعات کسب کنید و یا با شماره صافکاری قدیریان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *